30 март 2015 г.

Кога ще ме научат на маневрите? - Съвет на старши маневриста


 Бъдете търпеливи, когато става въпрос за учебни маневри.
 Осигурете си достатъчно обучение, и то с опитни професионалисти, 

които знаят кога!




Има шест определени маневри, залегнали в учебната програма, които специално ще изучавате по време на своя шофьорския курс. Първите три, се изпълняват на преден ход, а останалите три, включват движение на заден ход. Владеенето на тези маневри ще трябва да покажете и по време на официалния изпит пред ДАИ. Ще бъдете помолени да изпълните по няколко пъти всяка от първите три маневри и само една от тези, които се изпълняват с движение назад, но няма да знаете коя точно. По време на този 30-минутен шофьорски изпит, протичащ във всички възможни условия на градско шофиране, изпитващият ще оценява и това как сте овладели и останалите маневри, като престрояване, заобикаляне, разминаване, ако се наложи изпреварване и аварийно спиране.  Основните маневри са:

Изпълнявани на преден ход

  • Завиване надясно
  • Завиване наляво
  • Завиване в обратна посока / без да се налага движение назад, често се нарича три точков завой /

Изпълнявани на заден ход

  • Перпендикулярно паркиране
  • Успоредно паркиране
  • Завиване в обратна посока / когато се налага движение назад, четири точков завой /

Причината за това, че с курсистите не се опитват маневрите твърде рано е тази, че само когато сте усвоили умения за добро контролиране на колата и вземане на решения въз основа на действията на другите шофьори, маневрите ще Ви бъдат лесни и ще ги научите бързо. Ако започнете да опитвате маневрите твърде скоро, ще губите урока, времето и парите си, а също рискувате да се обезсърчите, ако откриете, че се борите с колата, а и застрашавате околните.

Логичен ред за усвояване на маневрите:

  • Аварийно спиране - веднага след като сте усвоили основните умения за управление  / подготовка,пускане на двигателя в ход, потегляне, превключване на предавките, работа с волана, спиране, гасене и т.н. /
  • Потегляне в завой
  • Потегляне в наклон
  • Движение на заден ход направо
  • Движение на заден ход наляво и надясно
  • И чак най-накрая, да се обръща посоката с движение назад и успоредно паркиране. Заниманията със сложни паркирания и тежки обратни завои,  трябва да оставите за края на курса си, когато сте разработили широк набор от умения и сте спечелили доверие в себе си.



 Пример за обратен завой, с движение назад / четири точков /

Маневрата "Обратен завой с движение на заден ход" се нуждае от следните умения:

  • Контрол на съединителя
  • Умения за движение назад по права и с отклонения
  • Овладяно потегляне в наклон
  • Много добър контрол с волана
  • Справяне с трафика

Ако не разполагате с тези умения, вие ще трябва да отделяте твърде много време (и пари!), за да се справите, обезверяването и стреса са отделно.
Уменията за навигация при обратен завой с движение на заден ход, се развиват в логическа последователност както следва / а не произволно /:


  • Контрол на съединителя - може да се научи като специфична тренировка в началото на обучението, обаче, той трябва да е станал "втора природа", преди да се опитват сложни маневри.
  • Умения за движение назад - трябва да бъдат на мястото си, иначе ... бум в тротоара отзад или в трафика на приближаващите се автомобили. 
  • Потегляне по наклон - изисква се, тъй като трябва да се справяте безпроблемно със "свода" на пътя.
  • Владеене на волана - ще бъде постигната само и след когато можете да се включвате директно във или от тесен път. 
  • Потеглянето в завой - това също ще ви помогне да координирате контрола на съединителя с контрола на волана, при маневриране.
  • Способност да се справяте с трафика -   да сте се научили да преминавате различните по вид и натовареност кръстовища, а също и промъкването в тесни улички с паркирани коли. Това е от съществено значение, за да се справите уверено с превозните средства, които се приближават по време на сложните маневри, включващи и движение назад.


Съвет на старши маневриста:



OWL – английски, бухал

Бухалът не е бърз, той е мъдър и наблюдателен!

При извършването на всяка маневра в ограничени пространства, оперирайки сред останалите участници в движението, ще се справяте безопасно само и единствено с възможно най-ниската скорост – пълзейки на първа или задна предавка, ако се налага и на полусъединител. Известно нарастване на динамиката ще настъпи неизбежно, във времето, с придобиването на опита. Пълзейки / само когато се налага, разбира се /, означава само това, че сте мъдър и сте подбрали скорост, адекватна на вашите сегашни възможности на начинаещ водач. Вие не сте някой който прави нещо нередно, пречейки на другите хора
.  
Като общо правило, водачите трябва винаги да бъдат най-внимателни с пешеходците, особено към тези, които са изложени на най-голям риск ( деца, възрастни, немощни ). Но вие също трябва да давате път на този, който е с предимство, а и на този, на който му е трудно, дори повече отколкото на Вас / не сте само Вие / и много често на тези, които не отстъпват никога и на никого!

Като извършвате всяка маневра с ниска скорост, съобразявайки се с другите на пътя, трябва поддържате всеобхватно оглеждане наоколо, особено "сляпото петно". Точно като един OWL !


Добър начин да си спомняме за пълния обхват на наблюдение по време на маневрите, е да знаем, начина, по който един бухал може да си върти главата - в пълен кръг, за да не пропусне нищо около себе си, жизнено важно му е. Вие трябва да прилагате същия принцип на мъдрия OWL: Observation Without Limits - Наблюдение без ограничения



Шофьорски курсове и допълнителни часове по кормуване:
TrainingAutoGroup
0887 723 162 - прибави към контакти
office@drivingsofia.com