5 март 2015 г.

Страшни филми и катастрофи




КАТ-София започва една нова, добре забравена кампания с младите шофьори. Преди да получат книжките си, ще им бъдат показвани филми с катастрофи. С кървави кадри ще бъде отбелязван празникът на момчетата и момичетата, които получават жадуваните книжки, правещи ги пълноправни пътни воини.

Идеята не е да се стресират младите водачи, а да им се покажат резултатите от неспазването на правилата и проявяваната от тях понякога самонадеяност на пътя, заяви Тенчо Тенев-началник на столичния КАТ: „Просто да помислят, че трябва да карат по-разумно. Млади хора, внимавайте много като управлявате моторните превозни средства. Не си отклонявайте вниманието и бъдете нащрек с пътя и с всичко останало. Надяваме се и с тази инициатива да намалим малко пътно-транспортния травматизъм в столицата“.

Очакванията с основание са скромни - с малко да се намали касапницата по пътищата и то само в София. Подобна инициатива, която включваше и тържествено връчване на книжките, имаше през 2009 година и тя заглъхна с неясни резултати. Такава практика съществуваше дори преди 19899 г. Освен това, още тогава, текстове в Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ налагаха по-специални правила за младите водачи. Например обозначаването на автомобилите им със знак „Млад водач“ и шофиране със скорост 10 км.ч. по-ниска от позволената. Дори за опитните водачи със стаж, на всеки 5 години се провеждаше кратко допълнително обучение за опресняване на знанията и запознаване с промените в правилата. Това е в съзвучие с модерната идея за учене през целия живот, но незнайно защо не се прилага. С успех действаше и т.н. „неделно училище“, което всяка неделя пълнеше кино залата на КАТ, тогава намиращ се в живописния край на софийската уличка „Будапеща“. Там, извършилите през седмицата нарушения, освен че гледаха страшни филми, също така бяха изпитвани от едни строги полковници и никакви 5 лв. не вършеха работа. Сегашният аналог на неделното училище е допълнителното обучение за възстановяване на отнети контролни точки. За разлика от тогавашната пълна зала на улица „Будапеща“, сега в залите на учебните центрове има един-двама души месечно. Може би това се дължи драстичното намаляване на нарушенията!
Освен добре забравено старо в законодателството ни и неговото прилагане, съществува и „световна практика“ в борбата с пътните инциденти. Страни от всички континенти са включили в правните си норми особено отношение към най-уязвимите и участващи в най-много катастрофи млади водачи. За тях е предвидено достатъчно и пълноценно обучение от най-ранна възраст, по специални многостепенни програми, които освен стабилни практически умения, дават и знания относно психологията и културата на шофиране. За обществото качеството на подготовка е първостепенно, цената не е водеща, тя покрива животи. Това общество не изпитва някакви съмнения, че за младите водачи са необходими известни разумни рестрикций, който да ограничат липсата на опит и особеностите на младежката възраст. За младите водачи са предвидени ограничения в шофирането като наличие на придружител в началния етап, забрана за самостоятелно шофиране нощем и с връстници, ограничена мощност на автомобила. Налага се и засилено правоприлагане в първите 2 години след лицензирането- завишени глоби и намалени контролни точки, по-ниска позволена скорост, обозначаване на автомобила и т.н. Въпреки, че у нас, в професионалните среди , съществува необходимото виждане по отношение на младите водачи и въпреки очакванията, в приетите преди дни промени в ЗДвП няма нищо в тази насока. Нищо, но със загриженост.


Шофьорски курсове София -TrainingAutoGroup