19 август 2015 г.

Спукване на гума: Спокойно и останете в безопасност!


"Всичко се случи толкова бързо - колата просто излезе от контрол ...
Нищо не можех да направя... "


Често хората казват "Нищо не можех да направя", но ... Всеки път, когато минавате през бордюр, през дупка, въпреки, че сте били в състояние да ги избегнете, когато при паркиране притискате гумите към бордюра или изминават месеци между проверките за налягането в гумите, спомняйте си откровенията на шофьори, катастрофирали при спукване на гума. 
Обикновено отнема няколко месеца на небрежност към гумите, за да се "взривят" и тук има много просто нещо, което можете да направите за себе си – да се грижите за вашите гуми малко по-добре!
Ако се грижите за гумите си, ако ги пазите от наранявания, ако ги подменяте своевременно, те ще Ви държат стабилно на пътя, но лош късмет все пак съществува. Следващите съвети ще Ви помогнат да се справите при спукване на гума с висока скорост и да избегнете инцидент като този, където БМВ-то е спукало задна гума. 

Действия, при спукване на задна гума

Колата ще е склонна да се върти, особено при скорости над 80 км.ч.. Най-доброто действие е да се държи волана здраво и нека колата забавя от само себе си.
Вие незабавно и инстинктивно може да скочите на спирачката, но когато колата започва да се поднася настрани, спирачката ще влоши нещата, причинявайки завъртане на колата. Рязкото спиране е единственото най-лошо нещо, което можете да направите, ако гумата се спука.  Повторете тази мисъл за себе си отново и отново, така че да сте програмирани да действате правилно, ако лошото се случи.
Продължавайте да следите пътя и да работите с волана,за да поддържате праволинейно движение.Запазете скоростта,а след това отпуснете педала на газта, за да се забавите от спирачното действие на двигателя. Това е необходимо, за да се намали тенденцията към странично хлъзгане и завъртане. Превключването към по-ниска предавка може да помогне при предни задвижващи колела и то, ако можете да контролирате волана с една ръка.

Действия, при спукване на предна гума 

Предни спуквания ще предизвикат колата да дръпне силно на една страна, в посока на спуканата гума. Дръжте здраво волана, за да коригирате на дърпането.
Оставете спирачния педал засега ... Ако има място напред, се концентрирайте върху волана и позволете на колата да губи скорост естествено. Ако използвате спирачния педал след придобиването на първоначален контрол, то трябва да е много, много нежно ...
Дърпането и отпускането на ръчната спирачка може да Ви помогне да се забавите, но трябва да се внимава да не се заключи, тъй като това ще блокира задните колела и колата ще се върти около повредената гума като центрофуга. Вашата основна цел е да задържите колата на пътя и да губите скорост естествено. Промяна на предавките надолу може да помогне при задвижващи задни колела, тъй като компресията на двигателя ще намалява скоростта, но отново не трябва да има резки промени. Помнете, че ще се изискват допълнителни усилия за управлението, може да е по-безопасно да сте с две ръце на волана.
Спуканата гума е мъртва. Можете да шофирате върху гумата много бавно до безопасно място, но не се опитвайте да отидете по-нататък, отколкото е абсолютно необходимо. Реанимирането на гумата ще се превърне в невъзможно, ако я карате спукана
При поставянето на резервното колело може да възникнат изключително големи опасности от наранявания, ако не се спазват стриктно правилата по техниката на безопасност. С тях ще Ви запознаят по време на Вашия шофьорски курс, ако сте избрали добра автошкола за своето обучение. При евентуални пропуски, в краен случай, преди да предприемете смяна на спуканата гума, прочетете ръководството на Вашия автомобил за безопасна подмяна на колелото. Има и отзивчиви, опитни шофьори, които биха Ви помогнали в подмяната. Докато ги чакате трябва да изведете колата на безопасно място, да поставите авариен триъгълник и да бъдете със светлоотразителна жилетка. 
При някои автомобили, резервната гума може  да бъде с по-малък размер, а ако не сте се грижили за нея, може и да е с недостатъчно налягане. И в двата случая, карайте до първия сервиз по-бавно защото колата няма да е толкова стабилна.

Спокойно и останете в безопасност!

Само няколко въпроса с предизвестен отговор:   

  • Учили ли са Ви, че: 

-Минималната дълбочина на грайфера, съгласно държавният стандарт е поне 1.6 милиметра, равномерно разпределена, по цялата повърхност? Но силно препоръчително е да планирате подмяна на гумите когато  дълбочината на протектора е 3 милиметра. 
-Годността на гумата е не по-голяма от максимум пет години от датата на нейното производство, която е маркирана на борда на всяка гума? След този срок, гумата губи рязко и неочаквано качествата си и сцеплението с пътя. 
-Всички гуми, с които е оборудван автомобилът, трябва да са еднакви по вид и износеност, или поне да са едни и същи за предния и за задния мост? 
-Да нямат абсолютно никакви наранявания и разкъсвания?  
-Задължително да се използват подходящи за сезона гуми? При температури под седем-осем градуса, трябва задължително да са зимни и това е маркирано по стандартен начин върху всяка гума. 

  • Учили ли са Ви, че проверката на налягането се извършва при „студени“ гуми? Това означава, колата да не се е движила, защото от търкалянето гумата и въздухът в нея се загряват и няма да получите верни стойности при измерването, тъй като предписанията са за студена гума?
  • Учили ли са Ви, че правилното налягане се определя от производителя и е различно за различните типове гуми, за различните автомобили, за различните натоварвания, скоростни и температурни условия на движение?


Убедени сме, че отговорите на всички тези въпроси ще е „ДА“ и няма да Ви звучат странно, ако при избора на своята автошкола сте поставили качеството на обучението пред цената, продължителността и други „улеснения“. Отговорите на следващите въпроси също ще бъдат твърдо „ДА“, ако осмислите, че гумите са единствената Ви връзка с пътя и живота.

  • Запознахте ли се с наръчника или стикерите на вратите, точно на вашия автомобил, за предписаното налягане в предните и в задните гуми, при различните условия на движение? 
  • Проверявате ли налягането на гумите веднъж седмично.
  • Проверявате ли гумите си за повреди с бърза визуална проверка всеки ден?
  • Проверявате ли гумите си обстойно преди дълги пътувания, включително и резервната гума?
  • Проверявате ли на налягането в гумите си по-често по време на горещини, евентуални удари в неравности и движения по лоши пътища?

Тези съвети са от жизнено значение и се усвояват още по време на шофьорския курс, по-късно може да е късно. Затова, осигурете си пълноценно обучение, в добра автомобилна школа.

За да сте в безопасност!

TrainingAutoGroup - София