25 август 2014 г.

БЕЗОПАСНИ ЛИ СА МИНИАВТОМОБИЛИТЕ ?

Миниавтомобилите са голям бизнес в наши дни. Това е така защото имат малък разход на гориво – нещо важно, предвид  днешните все по-високи цени на горивата. Те са също така лесни за маневриране и паркиране, което е добър бонус за градските жители.

Това, с което миниавтомобилите не се справят добре, обаче, е защитата на хората в тях – поне не и при изпитанията на IIHS / Застрахователен институт в САЩ /. В действителност, от 11 миниавтомобила, наскоро тествани от IIHS, само един успява да премине този тест с „приемлив“ рейтинг.

 Проведени са специфични краш-тестове с малко припокриване в зоната на сблъсъка. Те изследват последствията от катастрофи, засягащи малка част от предната част на автомобила – по-конкретно  25% от предния край от страната на водача, при скорост от 70 км/ч. Както обяснява IIHS “Тестът е по-тежък отколкото тест за челен сблъсък с пълно припокриване,  защото по-голямата част от предницата на превозното средство не е в зоната на удара и не участва в абсорбирането на енергията на сблъсъка. Като резултат, отделението за пътниците може да бъде смачкано“.

Краш-тестът със зона на малко припокриване е предизвикателство, което не е предназначено само да охарчи производителите на автомобили. Това е точно този вид катастрофи, в които шофьорите връхлитат в дървета, стълбове или в част от предния край на насрещно движещи се автомобили. С други думи този тест симулира много общи и много реални условия.

Само CHEVROLET SPARK е тестваният мъник,
спечелил приемвлива оценка в краш-теста с
малка зона на припокриване на удара.
Щастливият победител в сегмента на миниавтомобилите е Chevrolet Spark . Неговото добро представяне в теста със зона на малко припокриване, в съчетание с „добри“ оценки в четири други теста на IIHS, дава на Chevrolet Spark статут "Top Safety Pick". Той се справя по-добре от  Mazda2, Kia Rio, Toyota Yaris 2014 Ford Fiesta 2014 Mitsubishi Mirage, Nissan Versa Sedan, Toyota Prius  и Hyundai Accent. Много от тези модели показват сериозни проблеми със защитата на водача и пътниците и позволяват увреждане на краката и ходилата. 

В долната част на класацията се оказват Fiat 500 и  Hondа Fit. Според IIHS „И в двата случая се нарушава структурата и сериозно се деформира пространството на водача, кормилната колона се истласква назад към водача. Главата на манекена в изпитанията, едва се свързва с въздушната възглавница и се насочва към арматурното табло. По време на изпитанията наFiat 500, шофьорската врата се отваря, след скъсване на пантите. Отворената врата създава риск водача да изпадне, частично или изцяло, от автомобила“.

Най-тежките изпълнители:  И при  двата миниавтомобила -  Honda Fit и Fiat 500 -  структурата е сериозно нарушена и е компрометирано пространството на шофьора. Главата на манекена не оставаа в контакт с предната въздушна възглавница. Шофьорската врата на 500 разкъсва пантите и се отваря. 

Според IIHS, на производителите на Spark, все още им е рано да се потупват по гърбовете – така или иначе, не всичко е наред с победителя. Подобно на всички други тествани миниавтомобили, на Spark липсва каквато и да е система за превенция на удара, като например сензори за избягване на сблъсък или система за автоматизирано спиране. За да спечели най-високия рейтинг за безопасност на IIHS, TOP SAFETI PICK +“, то ще трябва да се добавят такива системи към списъка с функции за безопасност.  

Конфигурация на умерено припокриване при фронтален краш- тест.
Конфигурация на малко припокриване при фронтален краш-тест.
Независимо какъв автомобил управлявате ТранингАутоГруп, ви съветва да шофирате със съобразена скорост. Не изпитвайте сигурността на автомобила за своя сметка.


източници:
The Highway Loss Data Institute (HLDI) 
The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS)