22 август 2014 г.

ОБЩОЕВРОПЕЙСКА ОПЕРАЦИЯ СКОРОСТ ПРОДЪЛЖАВА ТАЗИ СЕДМИЦА

Как се измерва скоростта на спрял автомобил?


Полицейските служители в цяла Европа продължават операция скорост до Неделя 24 август. По време на операцията, координирана от Европейската мрежа на пътната полиция (TISPOL), служителите ще използват редица методи за откриване на скоростта по всички пътища на страните от ЕС. Целта на операцията е да се повиши осведомеността за опасностите от превишена скорост и да напомни на водачите ползите за всички участници в движението от шофиране със  скорости, които са както юридически установени, така и  подходящо подбрани, в съответствие с конкретните условия.
Koen Ricour
"Ние призоваваме всички шофьори да осмислят своята собствена нагласа за превишена скорост", казва президентът на TISPOL Koen Ricour.  
"Всеки, който все още вярва, че  превишената скорост е тривиално престъпление трябва да се замисли отново. Това е така, защото прекомерната или несъобразена скорост има необикновено опустошително въздействие върху безопасността на участниците в движението -  повишава както риска от катастрофа, така и тежестта на последствията."
"Смята се, че  превишена скорост допринася за една трета от всички катастрофи, завършили със смърт, и е най-важният фактор, допринасящ за смъртните случаи по пътищата и сериозните наранявания“
"Всички полицейски служители в Европа тази седмица, ще гарантират, че водачите спазват различните ограничения на скоростта. В случаите, когато водачите изберат да игнорират тези граници, служителите ще предприемат необходимите стъпки за прилагане на закона“.


Така е тази седмица по пътищата на Европа, може би и по някои от нашите, но не и по софийските улици. Там не се забелязват радари, а странен метод за контрол на скоростта – така наречената широкомащабна проверка по швейцарски модел. При нея се отцепва с конуси част от платното за движение. В така обособения ръкав се насочва и спира произволно  избрана част от трафика и десетина полицейски служители проверяват документите на десетина водачи. 

Известен е и друг вид широкомащабна проверка – този път по холандски модел. Бившият началник на Пътна полиция в София главен инспектор Богдан Милчев я виждаше така:
„Решаваме, че ще извършим проверка за алкохол, отиваме на едно голямо кръстовище, 10 полицейски служители с  дрегерите, в движение, докато шофьорите са на светофара – ние можем за 30 секунди да проверим едновременно  10 шофьори дали са употребили алкохол“.

В рамките на общоевропейската инициатива за контрол на скоростта, подобен тип статични проверки,  явно не разчитат на показанията на радар. В такъв случай, би могло на водачите да се раздават образователни листовки  от типа:  „Убива не скоростта  сама по себе си / затова не я измерваме /, а спирането.
Силата на удара в неподвижно препятствие е равнозначна на удар в земята при свободно падане от височина:   


  • 10 метра – при скорост от 50 км/ч.
  • 22 метра – при скорост от 75 км/ч.
  • 40 метра - при скорост от 100 км/ч.

За да не е като удар в земята при свободно падане, за спирането на автомобила е необходимо време и достатъчно разстояние.
Водачът реагира със закъснение на възникналата опасност.

  • Когато е очаквана – за 0,4 сек.
  • Когато е неочаквана – за над 1 сек.
  • Когато е ядосан, разсеян, уморен – за над 2 сек.

При време за реакция 1 сек., още преди да започне спирането, автомобилът ще е изминал:

  • 14 метра – при скорост от 50 км/ч.
  • 25 метра – при скорост от 90 км/ч.
  • 36 метра – при скорост от 130 км/ч.

Към изминатото разстояние за времето за реакция, като прибавим и спирачния път се получава общото разстояние, необходимо за спирането. Когато настилката е мокра, кална, заснежена или заледена, спирачният път нараства няколко пъти.
Когато спирачният път е недостатъчен и  ударите пешеходец, вероятността от смъртоносен изход, в зависимост от скоростта е:

  • 30 км/ч. – опасността от смъртоносно нараняване е нищожна.
  • 50 км/ч. – загиват 50% от блъснатите пешеходци.
  • 70 км/ч. – загиват 100% от блъснатите пешеходци.

Връзката между скоростта и катастрофите е безспорна. При спазване на скоростните ограничения и отчитане на условията и собствените възможности, броят на жертвите може да намалее с 30%.
Пазете се да не изпаднете под  влияние на други водачи и да се включите към  групата на безразсъдните, каращи с висока скорост.
Високата скорост не пести много време при пътуване. За 100 км. разстояние се пестят само 6 / шест / минути при скорост 150 км.ч. вместо 130 км.ч. 
В крайна сметка скоростта се познава по спирането и трябва да можете да спрете за статична проверка.

TrainingAutoGroup - Sofia